maanantai 11. heinäkuuta 2011

Pirkon jälkikirjoitus

                               - Kun on tahtoa on tie eli innostus ja halu onnistua ovat alkuaineet -  
Etukäteisvalmistelut:

Valmistauduimme hyvissä ajoin ennen matkaa ostamalla koko Suomea kattavat retkeilykartat (yhteensä 3 kpl: Pohjois- Keski- ja Etelä-Suomi). Kartoissa oli kerrottu tarkat tiedot teiden päällysteistä sekä levähdys- ruokailu- ja majoituspaikoikkojen sijainneista. Tosin tarkat yhteystiedot puuttuivat osalta palvelujen tarjoajilta tai ne eivät aina olleet ajan tasalla. Onneksi melkein jokaisella paikkakunnalla oli saatavilla kuntien omia ajantasalla olevia karttoja.
Ennen matkaa luimme toisten kokemuksia vastaavanlaisista pyöräreissuista. Kuten muutkin niin myös me totesimme, että pyörän ja varusteiden pitää olla toimivia ja helppokäyttöisiä (esim. sadesuojan, satulan korkeus sekä pinnojen tulisi olla rosteripintaiset ei kalvanoidut).  

Hyvän peruskunto on ehdoton edellytys. Kannattaa kokeilla ennen matkaa pidemmän 50–100 km pyörälenkin suorittamista, jossa voi kuulostella sekä omia tuntojaan että pyörän soveltuvuutta pidemmälle matkalle. Pyörissämme oli 3 x 7 vaihteet, joita kaikkia tarvittiin ja opittiin käytännössä käyttämään.

Käytönnössä matkalla:
Käytimme saatavilla olevia palveluja hyödyksemme, sillä ruoan valmistukseen yms. lyhentää huomattavasti ajoaikaa. Erityisesti pienet baarit ja kuppilat tienvarsilla tulivat testattua hyviksi ruokapaikoiksi. Samalla oli mahdollisuus tutustua paikalliseen väestöön ja kulttuuriin. Päivittäinen pyöräilyaika oli noin 12 tuntia taukoineen. Juoma-, jaloittelu- ja venyttelytaukoja pidimme aina 10 km välein.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti